Vår miljøpolicy

Helt siden Lush startet opp har grunnleggerne våre vært klare over at produktene vi produserer og selger påvirker miljøet. Vi har alltid prøvd å bruke kreative løsninger for å ha en positiv effekt på planeten vår, som da vi fant opp den første sjampoen i fast form.

Miljøspørsmål er det som gjennomsyrer hele selskapet vårt og det gjenspeiles i beslutninger som tas daglig. For eksempel bruker vi ikke mineraloljer, men mandel- og olivenoljer, delvis fordi vi tror at trefylte åkrer gjør livet rikere enn oljefelt. Vi holder oversikt over lovgivninger og ønsker nye forskrifter som virkelig reduserer miljøpåvirkningen fra industrien velkommen. Vi elsker å støtte miljøorganisasjoner som deltar i kreative handlinger, og som prøver å endre loven.

Vi ønsker å bli mer bærekraftige jo mer vi vokser, ved å bruke vår kjøpekraft til å skape positive endringer.

Vi tror at det er alles ansvar å beskytte miljøet, inkludert alle våre ansatte og kunder.

Dette er hva vi har gjort og hvordan vi ønsker å forbedre oss videre:

Emballasje

Vi forsøker å eliminere bort behovet for emballasje fullstendig når vi finner opp et nytt produkt. Vi bruker så lite emballasje som mulig i butikkene våre og gir deg valget om å gå hjem helt naken (og da mener vi produktene dine, ikke deg!). Omtrent halvparten av produktene våre kan bringes hjem uten emballasje. Vi sparer nesten 6 millioner plastflasker hvert år globalt fra å bli produsert, ganske enkelt kun ved å selge de nakne sjampobarene våre.

Siden det er uunngåelig å kutte emballasje helt, foretrekker vi å bruke resirkulert materiale på den emballasjen vi er nødt til å bruke. Basert etter vekt er 90% av emballasjematerialet vårt resirkulert og vi jobber med de resterende 10%. Vi ønsker at emballasjen vår skal kunne gjenbrukes, resirkuleres eller komposteres når produktet er brukt opp, og vi tar sikte på at 100% av emballasjen vår i fremtiden skal kunne resirkuleres eller komposteres.

Dessverre er ikke resirkulering tilgjengelig overalt for våre svarte bokser (selv om det er et rent, giftfritt materiale), og det er årsaken til at vi gir deg en fersk ansiktsmaske som takk når du leverer inn 5 tomme, rene svarte bokser til oss i butikkene. Vi kan da sørge for at de blir resirkulert lokalt eller bli sendt tilbake til fabrikken vår hvor de kan smeltes om til nye bokser. Vi ser også på nye materialer, og i fremtiden vil vi, om loven tillater det, tilby påfyll i butikk og øke mengden gjenbrukbar emballasje som brukes i transporten mellom fabrikken og butikkene våre.

Råmateriale

Vi legger ned mye omsorg i oppkjøp av råvarene våre. Vi foretrekker å bruke ingredienser som er bærekraftig produsert, og vi unngår de som ikke er det. Palmeolje havnet for eksempel på vår svarteliste og ble erstattet av mer miljøvennlige oljer i såpebasen vår. Vi jobber nå med å fjerne det helt fra alle våre produkter, i tillegg til å oppfordre andre selskaper til å gjøre det samme.

Over 70% av produktene våre er fullstendig selvkonserverende, og vi ønsker å forbedre dette tallet ytterligere.

Vi vil fortsette å ha rikelig med naturlige ingredienser i produktene våre, finne opp selvkonserverende kosmetikk, gruble over hvilken påvirkning de har på miljøet og samarbeide med våre leverandører for å minimere påvirkningen. Vi velger å gi vår kjærlighet (og pengene våre) til leverandører som respekterer miljøet, og dyrene og menneskene som bor i det.

Avfall og gjenvinning

Den totale mengden resirkulert materiale i all Lush’ emballasje er rundt 89% (inkludert papirposer, aluminiumsbokser, gavepapir, gavesnorer, esker, gaveetiketter og brosjyrer). Dette betyr at for hvert tonn materiale vi kjøper, kommer 900 kg fra resirkulerte kilder.

• Bokser og flasker er laget av 100% resirkulert (PCR) plast, noe som sparer miljøet for rundt 65 tonn karbondioksid og 90 tonn jomfruplast, eller 800 fat olje, hvert år.
• Posene våre er laget av 100% resirkulert papir, noe som sparer miljøet for 100 tonn karbondioksid hvert år.
• Gavene er kjærlig innpakket i resirkulert papir, og innholdet er beskyttet med Ecoflow; som er laget av potetstivelse og er 100% komposterbar.

Energi

Energi investeres i alt vi forbruker. Vi jobber kontinuerlig med å redusere energiforbruket vårt innen produksjon, transport og salg. Vi har gjort dette ved å energi-effektivisere prosessene våre, få personalet til å slå av datamaskiner på slutten av dagen, bytte ut ineffektivt utstyr, generere vår egen strøm på stedet, forbedre isolasjonen og kjøpe strøm fra gode strømleverandører.

Vann

Vann er veldig dyrebart for oss, og vi er veldig klar over at det er et luksusprodukt som ikke alle på planeten har tilgang til. Ved å lage produkter i fast form sparer vi utrolige 450 000 liter vann globalt hvert år, bare ved å selge sjampobarene våre. Vi vil fortsette å overvåke vårt vannforbruk i fabrikken og redusere mengden vann som brukes i produkter ytterligere.

Kommunikasjon

Vi ønsker å rapportere om miljøarbeidet vårt på årlig basis og sikre at vi holder liv i dette viktige temaet som banker i hjertene til alle våre ansatte, og for å sikre at vår policy lever opp til det den lover. Selv om denne grønne meldingen kommer fra toppen i selskapet, trenger vi et nettverk av mennesker for å spre den. Så vi vil fortsette å oppmuntre og støtte alle som vil hjelpe og gjøre dem til våre grønne helter.

Vi tror også på å kjøre kampanjer ut mot våre kunder for å fokusere på viktige saker, samtidig som vi skal ha mye moro også. Vi liker å styrke de rundt oss og er spesielt glad i å gjøre lidenskaper om til konkrete handlinger.